Oct 14, 2007

:: ziarah tetamu tak diundang...


Kita di ziarah malaikat maut setiap 21 minit?...jom berfikir sejenak..!!

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "..Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari.Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa..."

Manusia tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhati oleh malaikat maut, kecuali orang-orang soleh yang sentiasa mengingati mati.Golongan Ini tidak lalai dan sentiasa sedar terhadap kehadiran malaikat maut, kerana mereka sentiasa meneliti hadis-hadis Nabi s.a.w yang menjelaskan mengenai perkara-perkara ghaib, terutama mengenai hal ehwal mati dan hubungannya dengan malaikat maut..

1 hari = 24 jam = 1440 minit

1440 minit / 70 = 20.571 minit

Ini bermakna MAILAKAT MAUT menziarahi kita SETIAP 21 minit..

Agak-agaknya macam manalah kehidupan kita masa malaikat tu datang…entah- entah tengah gelak-gelak main computer,fantasy football la, tengah chat kat yahoo mesengger,tengah tengok melodi TV3,tengah tengok scenario,tengah sibuk tengok Kasih Suci, Manja Lara, Susuk-Degawan, tengah tengok English Premiere League dan bermacam-macam hiburan televisyen di TV3, RTM, Astro ,DVD,VCD, PS2, karaoke dan lain-lain..

Sibuk betul life kita sampai terlupa yang satu ketika nanti kita akan di jemput jua ke rahmat Allah. Apakah cukup bekalan kita di sana nanti hingga kita leka dengan keindahan dunia yang sementara ini?

Harap2 'semut' dan sahabat2 sekalian dapat membuat persediaan yang rapi sebelum datangnya tetamu yang tidak diundang ini..moga ALLAH S.W.T merahmati kita ketika kunjungan itu..

Madrasah tarbiah Ramadhan baru saja berlalu..moga didikan darinya membuat kita terus istiqamah beramal dalam bulan2 yang seterusnya sehingga sampai saat yang ditetapkan..

"..allahummakhtimna bihusnil khotimah, wala takhtimna bi su'il khotimah.."
amin ya rabb..

p/s : persediaan 'semut' belum sempurna lagi..

No comments: